Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zapowiedział przy okazji prezentacji planów modernizacji linii kolejowej do Słupska, że trwają analizy „możliwości podniesienia prędkości do 200 km/h także na innych odcinkach”.
Równocześnie PKP PLK praktycznie rezygnuje z analogicznego podniesienia prędkości na trasie E59 (Szczecin-Poznań-Wrocław) wbrew wcześniejszym planom.
W tym samym czasie rosną wątpliwości co do zakresu prac na E20 na odcinku Swarzędz-Sochaczew, który wymusza częściowe zamknięcie tej linii przez okres ponad 2 lat.

W związku z powyższym w dniu dzisiejszym okręgi Razem Wrocław, Razem Poznań, Razem Szczecin, Razem Kalisz i Razem Konin wspólnie wystosowały listę pytań do PKP PLK dotyczących modernizacji liniiE59 i E20. Oto one:

1. Co spowodowało odejście od koncepcji modernizacji szlaku E 59 na odcinku Poznań – Szczecin do prędkości maksymalnej 200 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych? Była ona jeszcze aktualna w 2009 r.
2. Kontrakt na zaprojektowanie zmodernizowanej linii E 59 na odcinku Poznań – Szczecin zakłada 25 mln zł na ewentualne zamówienia uzupełniające. Czy możliwe byłoby ujęcie projektu linii kolejowych na 200 km/h w ramach tych dodatkowych prac?
3. Czy linia ta brana jest pod uwagę w kontekście ogłoszonej w grudniu 2016 r. nowej strategii PKP PLK, wedle której główne szlaki kolejowe w Polsce powinny być modernizowane do prędkości 200 km/h? Przykładem takiej zmiany są wytyczne projektowe dla linii nr 202.
4. Jakie byłyby przewidywane czasy jazdy najszybszych pociągów pasażerskich w przypadku modernizacji linii E 59 na odcinku Poznań – Szczecin do 160 i do200 km/h?
5. Fundacja Pro Kolej i Centrum Zrównoważonego Transportu skrytykowały zakres prac na linii E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz, domagając się ograniczenia do przebudowy stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, wymiany nawierzchni torowej na podkładach drewnianych oraz przebudowy tylko wybranych obiektów inżynieryjnych. Czy brano pod uwagę ten zmniejszony zakres robót? Co spowodowało rezygnację z tak okrojonego zakresu?
6. Czy zakończeniu prac na odcinku Sochaczew – Swarzędź cała linia E20 na odcinku Poznań-Warszawa spełniać będzie wymagania TSI? Jeżeli nie, to dlaczego?
7. Prace ujęte na podstawowej liście KPK aktualizacji zakładają dostosowanie układu torowego linii E 59 na odcinku Poznań – Wrocław do prędkości 200km/h dla pociągów pasażerskich. Kiedy PKP PLK zakłada dostosowanie pozostałych elementów infrastruktury do tej prędkości? Jakie byłyby szacunkowe koszty niezbędnych prac dostosowawczych w tym zakresie? Kiedy będzie możliwe uruchomienie pociągów pasażerskich z taką prędkością na tym odcinku?
8. Jakie byłyby przewidywane czasy jazdy najszybszych pociągów pasażerskich w przypadku modernizacji linii E59 na odcinku Poznań-Wrocław do 160 i do 200 km/h?
9. Czy PKP PLK przy wspomnianych powyżej modernizacjach stosuje skrajnię 1-VM czy GC?

A może ktoś z Was zna odpowiedzi na któreś z tych pytań?

[Grafika przedstawia zdjęcie stacji kolejowej i opis: Szybki pociąg nad morze? Nie z Wrocławia! Żądamy wyjaśnień od PKP! Dlaczego praktycznie zrezygnowano z modernizacji trasy Poznań-Szczecin do prędkości 200 km/h? Ile jeszcze trzeba będzie czekać na kursy o tej prędkości z Wrocławia do Poznania?]


Źródło
Opublikowano: -06-14 16:00:03