OZZ Inicjatywa Pracownicza:

Na Święto Edukacji Narodowej Warszawskie Koło Młodych Inicjatywy Pracowniczej, Poznańska Komisja Międzyzakładowa i Czerwona Młodzież Zachodniopomorskie ruszają do walki o lepsze warunki pracy uczniów w liceach, technikach i zawodówkach. Zachęcamy do poparcia "szóstki dla uczniów": żądania lżejszych plecaków, darmowej komunikacji miejskiej i podręczników, wyższych pensji za pracę w szkołach branżowych (zawodówkach) i odejścia od szkolnego "wyścigu szczurów". Zachęcamy do wsparcia młodych i podpisów pod listem otwartym. Wkrótce akcje pod Twoją szkołą – dołącz! http://chng.it/rShbHBGY4j

Za Warszawskie Koło Młodych Inicjatywy Pracowniczej:
Pandemia ujawniała już wcześniej rażące problemy polskiego systemu oświaty. Nie tylko nauczyciele zmagają się z przestarzałym systemem i skostniałymi praktykami, ale również my, uczniowie. Dlatego powstał ten apel, który przygotowaliśmy razem z Czerwona Młodzież – Organizacja Młodzieżowa PPS. Udostępnij i podpisz petycję by pokazać poparcie.
http://chng.it/rShbHBGY4j
My, uczniowie polskich szkół, apelujemy do Ministerstwa Edukacji Narodowej i władz samorządowych w kraju o pilną poprawę naszych warunków nauki oraz pracy. Aktualny system edukacji w żadnym stopniu nie radzi sobie z dzisiejszymi problemami w postaci przeciążenia fizycznego, psychicznego, wykluczenia finansowo-transportowego oraz wyzysku. Dlatego domagamy się natychmiastowej realizacji sześciu żądań, „szóstki dla uczniów”.
1. Lżejsze plecaki.
Nasze plecaki są za ciężkie. Główny Inspektor Sanitarny alarmuje że aż ¾ plecaków jest przeciążona. Według badań instytutu Matki i Dziecka aż 90 procent uczniów cierpi na wady postawy: schorzenia kręgosłupa, kolan i stóp. GIS zaleca,aby ciężar plecaka nie przekraczał 10-15% masy jego ciała. Tych zaleceń żadne władze dotąd nie przełożyły na ustawę chroniącą nasze zdrowie. Brak realnych działań prowadzi do długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przyszłych dorosłych. Niestety, w szkołach dalej brakuje szafek, które umożliwiłyby nam odkładać noszone w naszych plecakach kilogramy. Szafki są jednak rozwiązaniem tylko częściowym, gdyż cały ciężar wraz z zeszytami musimy brać ze sobą z powrotem do domów, internatów, burs itp. Naszym zdaniem, by rozwiązać problem ciężkich plecaków, należy zapewnić w szkołach szafki. Zdajemy sobie sprawę, że rozporządzenie MEN gwarantuje szafki, jednak w szkołach dalej ich brakuje – samorządy nie zastosowały się do tych wytycznych.
Aby plecaki były lżejsze, należy też wypełnić poniższe żądanie:
2. Dość przepracowania
Nie chcemy stresować się na każdej lekcji, należy skończyć z kartkówkami i sprawdzianami. Szkoła jako instytucja zamieniła się w wyścig szczurów, walkę o jak najlepszy wynik na każdym sprawdzianie. Tymczasem powinna ona być miejscem pozyskiwania wiedzy i ciekawości świata. Chcemy, by oceniano nas za pracę na lekcjach, by wymieniono sprawdziany na bardziej kreatywne metody sprawdzania wiedzy. Szkoła powinna zostać w szkole, należy ograniczyć zadania domowe do minimum. Powinny one rozwijać naszą wiedzę, zamiast być kontynuacją tego, czego nie skończyliśmy w szkole. Problemem nie jest ocenianie uczniów – problemem jest natłok form sprawdzania wiedzy, które sprowadzają się do przysłowiowego “zakucia” na pamięć i zapomnienia informacji. W ciągu roku z danego przedmiotu powinny być 3 sprawdziany.
3. Sprawiedliwe wynagrodzenie za pracę uczniów zawodówek.
Koniec z pracą za 300 złotych miesięcznie. Choć jesteśmy uczniami, już po krótkiej wprawie pracujemy na poziomie bliskim wydajności zwykłej pracy. Płaci się nam jednak tylko 5-7 proc. przeciętnej płacy! Żądamy zrównania wynagrodzenia dla młodocianych pracowników szkół branżowych z normalnymi pracownikami. Domagamy się ustanowienia naszej stawki godzinowej na poziomie 17 złotych. Ponad to stanowczo sprzeciwiamy się pracy w godzinach nadliczbowych oraz w weekendy i wzywamy do poszanowania naszego czasu wolnego przez pracodawców!
4. Darmowy transport publiczny dla uczniów.
Koszty komunikacji miejskiej są w wielu miastach już tak drogie, że taniej jest poruszać się samochodem. Władze ignorują, że uczniowie, z racji wieku, nie mają prawa jazdy, a komunikacja miejska to dla nich jedyny środek transportu. Są zatem szczególnie dotknięci złą polityką transportową miast. Co gorsza, wiele podmiejskich gmin w ogóle nie organizuje transportu do szkół. Władze zapewniają taką komunikację jedynie dla uczniów podstawówek, a to właśnie szkoły ponadpodstawowe są położone w dalszej odległości od naszych domów.
5. Darmowe podręczniki.
Podstawowym problemem jest wciąż nie w pełni równy dostęp do edukacji. Aby raz na zawsze zażegnać wykluczenie edukacyjne, potrzebujemy rozwiązań systemowych. Program 300+ na wyprawkę szkolną zdecydowanie nie jest w stanie pokryć kosztów uzupełnienia plecaka szkolnego. Realnym wsparciem będzie zatem zapewnienie uczniom podręczników, zamiast, marnych w kontekście kosztów, 300 złotych. System ten przecież obowiązuje już w szkołach podstawowych. Do wykluczeń nie może dochodzić na żadnym stopniu edukacji, a tym bardziej tym obowiązkowym. System udostępnienia podręczników szkolnych przez ministerstwo ze współpracy z samorządami powinien zostać niezwłocznie rozszerzony na licea, technika i szkoły zawodowe (branżowe)
6. Lekcje religii na końcu lub początku dziennego planu.
Aktualnie, lekcje religii mogą być prowadzone na każdej godzinie lekcyjnej, ignorując tym samym dobrowolność tego przedmiotu. Panujący stan rzeczy jest krzywdzący dla uczniów, którzy nie uczęszczają na religię. W ich planie zajęć występuje tzw. „okienko”, podczas którego są oni zmuszeni do czekania w szkole (w bibliotece, na świetlicy) na pozostałe, obowiązkowe, zajęcia przewidziane danego dnia w planie. Marnują czas, gdyż 45 minut muszą przeczekać w szkole. Uczniowie, którzy dojeżdżają do szkoły, często muszą czekać dłużej na środek transportu, lub ich rodzice są zmuszeni do odebrania swoich osobiście. Mając na uwadze trwającą pandemię, przesunięcie religii na koniec dziennego planu zajęć zwiększyłoby bezpieczeństwo w szkole – mniej uczniów przebywających w placówce oznacza mniejszy tłok na korytarzach czy w szatni.
Żądamy, by nasze postulaty odnalazły swoje miejsce w ustawach, rozporządzeniach oraz innych aktach prawnych. Osoby odpowiedzialne za resort edukacyjny mają wykorzystać swoje możliwości, by poprawić byt polskich uczniów i uczennic poprzez ustanowienie, a przede wszystkim egzekwowanie prawa, które będzie nam sprzyjać. Apelujemy do uczniów, rodziców, nauczycieli, profesorów i wszystkich innych, którym zależy na dobrej, rzetelnej i zdrowej edukacji w Polsce, by podpisali nasz list otwarty.
Chcesz być na bieżąco? Dołącz https://www.facebook.com/groups/6tkadlauczniow
#szóstkadlauczniów

For the Feast of National Education, @[108031301052070:274:Warszawskie Koło Młodych Inicjatywy Pracowniczej], Poznań Międzyzakładowowa Commission and @[622667325025065:274:Czerwona Młodzież Zachodniopomorskie] are starting to fight for better working conditions for students in high schools, techniques and professionals. We encourage you to support ′′ six for students ": demand lighter backpacks, free public transport and textbooks, higher salaries for working in industry schools (vocational schools) and leave the school ′′ rat race ". We encourage you to support young people and signatures under the open letter. Action under your school soon – join! http://chng.it/rShbHBGY4j

To @[108031301052070:274:Warszawskie Koło Młodych Inicjatywy Pracowniczej]:
The pandemic has already revealed the blatant problems of the Polish education system. Teachers not only struggle with obsolete system and ossified practices, but also us students. That is why this appeal was created, which we prepared together with Czerwona Młodzieżowa PPS. Share and sign the petition to show your support.
http://chng.it/rShbHBGY4j
We students of Polish schools appeal to the Ministry of National Education and local government in the country to urgently improve our learning and working conditions. The current education system does not deal with today's problems in the form of physical, mental overload, financial and transport exclusion and exploitation. That is why we demand the immediate implementation of six demands, ′′ six for students ".
1. Lighter backpacks.
Our backpacks are too heavy. The Chief Sanitary Inspector alerts that ¾ backpacks are overloaded. According to the research of the Institute of Mother and Child, as many as 90 percent of students suffer from posture defects: spinal, knee and foot diseases. The GIS recommends that the weight of children's backpack does not exceed 10-15 % of its body weight. No authorities have yet translated these recommendations into a law protecting our health. The absence of real actions leads to long-term damage to future adults. Unfortunately, schools still lack cabinets that would allow us to put the kilograms worn in our backpacks. However, the cabinets are only a partial solution, because we have to take all the weight together with notebooks back home, boarding school, burs etc. In our opinion, in order to solve the problem of heavy backpacks, a cabinet needs to be provided in schools. We are aware that the MEN regulation guarantees cabinets, but schools still lack them – local authorities did not comply with these guidelines.
In order to make backpacks lighter, the following demand must also be fulfilled:
2. Enough of overwork
We don't want to stress in every class, we should stop quiz and test. School as an institution turned into a rat race, fighting for the best result on every test. Meanwhile, it should be a place to gain knowledge and curiosity of the world. We want to be judged for working in class to exchange tests for more creative methods of testing knowledge. School should stay in school, homework should be kept to a minimum. They should develop our knowledge instead of being a continuation of what we didn't finish at school. The problem is not judging students – the problem is the crowded forms of checking knowledge that come down to the proverbial ′′ cuff ′′ by heart and forgetting information. There should be 3 tests from a given subject within a year.
3. A fair salary for the work of professional students.
No more work for 300 PLN per month. Although we are students, after a short practice we work at a level close to the efficiency of normal work. However, we are only paid 5-7 % average wage! We demand equal salary for young industry school workers with normal employees. We demand that our hourly rate be established at 17 PLN. Above that, we strongly oppose overtime work and weekends and call for employers to respect our free time!
4. Free public transport for students.
Public transport costs are already so expensive in many cities, it's cheaper to move a car. Authorities ignore that students, due to age, do not have a driving license, and public transport is their only means of transport. They are therefore particularly affected by the bad transport policy of cities. What's worse, many suburban communities do not organize transportation to schools at all. Authorities provide such communication only for primary school students, and it is secondary schools that are located further away from our homes.
5. Free textbooks.
The fundamental problem is still not fully equal access to education. To resolve educational exclusion once and for all, we need system solutions. The 300 + program for a school layette is definitely unable to cover the cost of completing the school backpack. Therefore, it will be a real support to provide students with textbooks, instead of poor in the context of costs, 300 PLN. After all, this system is already in force in primary schools. Exclusions must not take place on any level of education, much less obligatory. The Ministry's school textbooks sharing system in cooperation with local government should be extended immediately to high school, technique and vocational schools (industry)
6. Religion lessons at the end or the beginning of the daily plan.
Currently, religion lessons can be conducted at any class hour, thus ignoring the voluntaryness of this subject. The current state of affairs is harmful to students who do not attend religion. Their schedule includes so-called. ′′ window ′′ during which they are forced to wait at school (in the library, in the common room) for the remaining mandatory classes provided for on the day in the plan. They're wasting their time because they have to wait 45 minutes at school. Students who arrive at school often have to wait longer for the means of transport, or their parents are forced to pick up their children in person. Given the ongoing pandemic, moving religion to the end of the daily schedule would increase safety at school – less students staying in the facility means a smaller piston in the corridors or in the locker room.
We demand that our demands find their place in laws, regulations and other legal acts. People responsible for the educational resort are supposed to use their capabilities to improve the existence of Polish students and students by establishing and above all enforcement of law that will favor us. We appeal to students, parents, teachers, professors and everyone else who cares about good, reliable and healthy education in to sign our open letter.
Do you want to stay up to date? Join https://www.facebook.com/groups/6tkadlauczniow
#szóstkadlauczniów

Translated

Make a Change. Sign this Petition.

Zmiana systemu nauczania! Popieram szóstkę dla uczniów!

szóstkadlauczniów

Źródło
Opublikowano: 2020-10-14 16:41:06