Maja Staśko:
„Rzeczpospolita” dotarła do listy śledztw dotyczących przestępstw seksualnych popełnionych w Warszawie na kobietach przez kierowców Ubera i Bolta. Śledztwa dotyczą 20 przypadków – 11 z ubiegłego roku i 9 z obecnego.
W lutym rozmawiałam z Noemi, która nagłośniła sprawę molestowania w Bolcie. Bolt zignorował jej zgłoszenie, oddając jej jedynie kilka złotych za przejazd.
Już wtedy narodowcy grzmieli: „Trzeba bronić nasze kobiety przed kierowcami z Bliskiego Wschodu”.
Ale jeśli korporacja nie zapewni regulacji, to dalej będzie stwarzało przestrzeń do bezkarnej przemocy. Niezależnie od narodowości.
Korporacje i oprawcy uwielbiają, gdy ich winę przenosimy na siebie nawzajem, przerzucając się gównem, zwłaszcza narodowościowym. Tak pozostają bezkarni.
Większość gwałcicieli w Polsce to Polacy. Dlaczego? Bo większość mieszkańców Polski to Polacy. Ale nikt nie robi nagonki na Polaków przy każdej informacji o gwałcie. Gwałciciel jest winny, nie jego narodowość.
Skoro przez złe warunki pracy większość kierowców Ubera czy Bolta to osoby z zagranicy – to większość sprawców przemocy w tych samochodach to obcokrajowcy. To nie żaden spisek – to logika.
Adriana Rozwadowska pisała:
„PO w Uberze, Bolcie i innych przewoźnikach dostrzegła wyłącznie biznes, któremu zapewnić należy nieskrępowaną wolność.
Kilka lat później mamy wysyp molestowania. Dlaczego? Bo jakikolwiek próg wejścia do zawodu – choćby już sama konieczność wyrobienia (własnej) licencji, zdania egzaminów, wielokrotnego przedłożenia dokumentów, które politycy o liberalnych poglądach uważają za prowadzący do strat finansowych przejaw nadmiernej regulacji – stanowi już czysto psychologiczną barierę”
Nie będziemy cicho tylko dlatego, że sprawcą jest obcokrajowiec. Ale nie będziemy zwalać winy za jego przemoc na narodowość.
I nie będziemy winić jego kraju za to, że korporacje z chęci zysków olewają bezpieczeństwo pasażerów.
Jako polskie kobiety nie potrzebujemy, żebyście nas bronili przed obcokrajowcami. Brońcie nas przed gwałcicielami każdej narodowości. I wywierajcie presję na polityków w sprawie regulacji. Walczcie o nasze bezpieczeństwo, a nie przeciw bezpieczeństwu pracowników z Bliskiego Wschodu.
Źródło
Opublikowano: 2022-05-05 09:39:02