Fundacja Kaleckiego:

W Visegrad Insight ukazał się artykuł poświęcony przejęciu Polskapresse przez Orlen z punktu widzenia prawa i gospodarki cyfrowej.

Obok nabycia kilkuset tytułów medialnych, państwowa spółka uzyskała także możliwość dostępu do danych o 17 milionach użytkowników sieci w Polsce. Sprawa ma także kontekst europejski: niedawno przedstawiła dwa akty prawne (Digital Service Act i Digital Market Act), które mają ucywilizować to, co firmy robią z informacjami o nas firmy działające w internecie. Nie jest jasne, w jaki sposób regulacje będą wpływać np. na wykorzystanie mediów lokalnych w celach politycznych.

Warto też zwrócić uwagę, że w internecie podział na instytucje publiczne i prywatne (w kontekście m.in. kontrowersji wokół polityki platform społecznościowych, unikania opodatkowania czy sponsorowania polityków przez koncerny) w przypadku firm cyfrowych ma coraz mniejsze znaczenie. I to niezależnie od tego, czy mówimy o imperium Orlenu, Facebooka czy AliBaby.

"The takeover of the Polish local private could serve as a real-life stress-test for European lawmakers. Although it is vital to make sure that legal definitions of ownership and control will include cases concerning publicly controlled companies, the future rules regarding digital media concentration should apply to both state and privately-owned enterprises."

Link do publikacji:
https://visegradinsight.eu/digital-empire-in-the-making-me…/


Źródło
Opublikowano: 2021-01-14 12:31:05