Wielu z nas wciąż wierzy, że matematyka to domena chłopców. To stereotypowe przekonanie negatywnie wpływa na wiarę w siebie dziewczynek i ich rzeczywiste wyniki w naukach ścisłych.
Coraz więcej badań pokazują, że te różnice nie istnieją a wraz ze zmianami społecznymi, które przyniosły większą akceptację dla wyboru ścisłych ścieżek kariery przez dziewczynki, coraz więcej z nich wybiera przedmioty matematyczne.
Istnieje jednak dodatnia korelacja między równością płci a różnicą w wynikach testów matematycznych, bo na przykład w krajach gdzie wskaźnik równości płci jest wysoki, takich jak Szwecja czy Norwegia, dziewczynki i chłopcy osiągają takie same wyniki w testach matematycznych. Natomiast w Turcji (kraju o niskim wskaźniku równości płci) dziewczynki mają gorsze wyniki od chłopców.
Pokazuje to zatem, że to bardziej czynniki kulturowe mogą mieć wpływ na osiągnięcia matematyczne, niż uzdolnienia „biologiczne”.
Wiara dziewczynek w to, że mogą odnosić sukcesy w dziedzinach ścisłych może być podważana przez przekonania rodziców i nauczycieli, że dziewczynki są słabe z matematyki.
Wśród 35 krajów europejskich mniej niż 1 na 5 absolwentów kierunków technik komputerowych to kobieta. Nawet jeśli dziewczyny kończą studia z nauk ścisłych wybierają raczej zawód nauczycielki. Dane z krajów OECD pokazują, że 71% absolwentów kierunków ścisłych płci męskiej podejmuje profesjonalną pracę w dziedzinach fizyki, matematyki czy inżynierii, zaś u kobiet odsetek ten wynosi zaledwie 43%
W Polsce w roku akademickim 2018/2019 odsetek kobiet na politechnikach wyniósł 36% , a na kierunkach informatycznych tylko 14,6% .
Dziewczynki tracą zainteresowanie naukami ścisłymi zdecydowanie za szybko w trakcie swojej ścieżki naukowej, co stanowi poważny problem dla obecnego i przyszłego rynku pracy.
Jeśli nie pomożemy dziewczynkom rozwijać zdolności matematycznych, być może nigdy nie uda się zasypać „dziury kompetencyjnej” ani przygotować młodzieży do podejmowania wyzwań w świecie, w którym umiejętności techniczne są niezwykle ważne
Bez odpowiednich kompetencji ścisłych dziewczynki będą miały mniejszy udział w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata.

Źródło
Opublikowano: 2021-06-23 20:26:49