Razem Wrocław:


WRACAMY DO STARYCH CEN BILETÓW!

Rada Miejska podjęła decyzję, według której koszt biletów komunikacji miejskiej wróci do poziomu sprzed stycznia 2021. To od tego czasu za jeden przejazd bez ulgi musimy zapłacić 4,60 złotych.

Jako Partia Razem od początku sprzeciwialiśmy się teraz zniesionej zmianie.

Podwyższenie cen biletów stanowiło przerzucenie kosztów kryzysu na osoby korzystające z transportu zbiorowego. Do tego z komunikacji miejskiej części korzystają osoby mniej zamożne, Czy naprawdę powinniśmy na przerzucać koszt kryzysu?

Rada Miasta, gdy wprowadzała podwyżkę, wychodziła z założenia, że wzrost cen nawet o 35% (!) będzie miał wpływu na liczbę sprzedanych biletów. Ostrzegaliśmy, że takie założenia są nieprawdziwe, a całokształt zmian spowoduje, że więcej osób wybierze samochód jako swój transportu – co doprowadzi do większych korków i gorszej jakości powietrza.

Oczywiście cieszymy się, że Rada Miasta przyznała się w ten sposób do błędu. Jednak gdyby Rada Miasta od początku słuchała się apelu lewicowej partii, to teraz niczego musiałaby odkręcać.

Jako Razem uczymy się na doświadczeniu innych miast i wiemy, że da się sprowadzić rachunku zysków i strat ekonomicznych w polityce społecznej do prostych wzorów jak w matematyce na poziomie szkoły podstawowej. Jeśli jako miasto podwyższamy cenę za usługę publiczną, to nie zawsze wpadnie nam przez to więcej pieniędzy.

Elastyczność cenowa biletów komunikacji miejskiej była już badana w przyszłości i gdyby radni zajrzeli do literatury, tak jak zalecali im społecznicy z Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia , wiedzieliby, że podwyżka takiej wysokości gwarantuje spadek dochodu, a przecież to kurczący się w wyniku pandemii budżet miasta i potrzeba nadrobienia strat była głównym argumentem za podwyżką!

Jeśli zależy nam na tym, by jak najwięcej osób przesiadło się na komunikację miejską, to drastyczna podwyżka cen jest najlepszym pomysłem. Cieszymy się, że Rada Miasta teraz to zrozumiała, ale mogła uniknąć tego błędu, wystarczyło słuchać ekspertów, strony społecznej i korzystać z literatury naukowej w dziedzinie ekonomii sektora publicznego.


Źródło
Opublikowano: 2021-05-21 21:52:58