Daria Gosek-Popiołek:

[ad_1]
Jaki będzie ostateczny kształt S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami? To pytanie od kilku miesięcy – od czasu gdy GDDKiA opublikowała 6 możliwych przebiegów tej drogi – elektryzuje wielu mieszkańców Małopolski. Dotyczy bowiem tego, jak zmienią się ich gminy, ich domów i posesji, obszarów cennych pod względem przyrodniczym i kulturowym.
Przypomnę może propozycje GDDKIA:
1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice

Żadna z przedstawionych propozycji nie spotkała się z akceptacją społeczną – zresztą o tą bardzo trudno, zwłaszcza, że nikt nie zadbał o pozostawienie rezerwy terenowej pod taką inwestycję. W przebiegu krakowskim S7 zagraża Wildze i uzdrowisku Swoszowice. Mieszkańcy Mogilan wskazują, że przez ich gminę przebiegać będzie stara Zakopianka, kolej Kraków-Myślenice i nowa S7. Mieszkańcy Wieliczki wskazują na konieczność ochrony Kopalni Soli, zabytku UNESCO. Obawy mają także mieszkańcy Myślenic – na ile ta inwestycja będzie ingerować w ich gminę.
W odpowiedzi na protesty GDDKiA zaproponowała, by gminy i mieszkańcy wypracowali wariant społeczny – ale przyznam, że zarówno mieszkańcom, jak i mi czy członkom zespołu parlamentarnego ds. przebiegu drogi S7 w Małopolsce wydaje się to jedynie unikiem – nie dysponujemy przecież takimi zasobami, możliwościami jak GDDKiA, która – warto pamiętać, planuje ten odcinek od kilkudziesięciu lat!
Podczas posiedzenia pojawiły się propozycje – odrzucone przez dyrektora GDDKiA, by zmodernizować starą zakopiankę, budując w śladzie tej drogi. Usłyszeliśmy, że nie jest to możliwe z uwagi na parametry planowanej drogi S7, ale i osuwiska (choć te są w całej Małopolsce i utrudniają budowę każdego z wariantów).

Spotkania będą kontynuowane – bo to zbyt poważna inwestycja, która zmieni nasz region. Dziękuję zaangażowanym samorządowcom, mieszkańcom z komitetów protestacyjnych za udział w posiedzeniu i wspólną pracę.

Tymczasem pozostaje nam trzymać kciuki za jak najszybszą budowę połączenia kolejowego Kraków-Myślenice.



[ad_2]

Źródło: Daria Gosek-Popiołek
Więcej w kategorii: Daria Gosek-Popiołek

Opublikowano: 2022-06-07 12:57:41